Příčin vniku vody do oleje může být velmi mnoho. Ať už jde o prasklý chladič či jinak poškozený některý z těsnicích komponentů v nádrži až po okolní vlivy (prostředí či manipulace v okolí).
Voda v oleji je nechtěnou přísadou, která v systému působí korozivně, urychluje jeho „stárnutí“ a zeslabuje účinek přísad. Mnohdy se na vnik vody do oleje přijde, až když začne stroj reagovat negativně. V horším případě, až když doslova nádrž přetéká. Toto může být způsobeno nepravidelnou a nedostatečnou kontrolou stavu a hladiny oleje nebo špatným stavem olejoznaku (viz obr. 1a - Standardní olejoznak, reálný stav oleje; 1b - Doporučený olejoznak).
Když už se potýkáme s nepříjemností v podobě oleje kontaminovaného vodou, nastupuje otázka: 'Jak se jí co nejefektivněji a nejlevněji zbavit?'
Většinou je řešení takové, že je stroj odstaven, olej se vypustí a dojde k mechanickému vyčištění nádrže. Následně se napustí olej nový. Nevypadá to složitě, ale... Ve většině případů nedojde k úplnému odstranění vody z oleje (viz obr. 2 - Vizuální stav oleje). V takovém případě byly vynaloženy zbytečné náklady v podobě ceny za nový olej, a vznikly ekonomické ztráty za prostoje stroje. Co je však důležitější, problém není stále vyřešen a stroj trpí dál.