Nový Kleentek s typovým označením TP je k dispozici od pololetí loňského roku, a nejenže vychází vstříc požadavkům Průmyslu 4.0, ale i nyní nastupujícího trendu pokud možno bezodpadové tzv. cirkulární ekonomiky. Technické úpravy umožňují větší flexibilitu v jeho používání (poskytuje širší škálu využití v různých aplikacích) a také dálkový přenos dat pro analýzy v reálném čase.
Jak poukazuje Vladislav Chvalina, jednatel firmy Kleentek, zařízení lze přímo implementovat do stroje a pomocí něj tak sbírat nebo i sdílet informace o stavu, jako je teplota, vlhkost či další ukazatele a parametry. Data, z kterých lze vyčíst každou abnormalitu (např. vodu či zvýšenou vlhkost v oleji), mohou být sbírána buď u zákazníka, nebo zasílána online přímo do firmy Kleentek. Díky citlivým senzorům lze zjistit, v který den, hodinu či minutu se problém objevil, zatímco běžné metody takovou situaci vyhodnotí až v řádu týdnů nebo měsíců, což mezitím může vést k poruše stroje nebo jeho klíčových komponent a následně k nežádoucí odstávce. A tomu dnes již lze zabránit právě novým systémem Kleentek.
„Pomocí nového zařízení jsme schopni nejen ovlivnit budoucí stav stroje, ale i bezprostředně reagovat na jakékoliv anomálie. Nejjednodušší a nejlevnější je totiž prevence, a to je to, na čem firma Kleentek pracuje téměř půl století, a my v Česku už téměř třetí dekádu,“ říká Vladislav Chvalina. Díky citlivým senzorům je vznik problému vidět okamžitě. K zákazníkovi vzápětí putuje příslušná informace, aby mohl bezprostředně zjednat nápravu, takže problém dál neexpanduje.
Problémy řeší společně
Kleentek pro firmy připravuje různá školení a semináře. Předkládají informace, např. že když dochází k určitému jevu, má to pravděpodobné příčiny v konkrétních faktorech. Některé společnosti, které se zúčastňují seminářů, mají vysoce kvalitní týmy údržby a jejich technické podpory na vysoké úrovni, některé naopak kvůli charakteru výroby si raději najmou specializované odborné firmy, které jim garantují přístup k požadovaným informacím.
Rozsah zaškolení může být v řádu hodin, ale i týdnů, záleží na požadavcích, a liší se od instalace k instalaci. Každý zákazník dostane informace, které dostat může. Kleentek jim sdělí veškeré své znalosti (za léta působení v oboru jich není málo), a je jen na nich, které chtějí využít.
O své dlouhodobé zkušenosti se firma se svými zákazníky dělí na pravidelných seminářích, kde se probírají nejrůznější aplikace a poznatky z provozu instalovaných zařízení. Prezentace se nezaměřují na propagaci firmy, i když samozřejmě seznamují s novinkami, ale vycházejí ze zaměření zákazníků. Ti přicházejí s nejrůznějšími problémy a požadavky, pro které se na semináři snaží najít vhodné řešení. Unikátní je i to, že se zde setkávají lidé z konkurenčních firem, což činí tyto akce velmi populární. Letošní seminář proběhne v hotelu Všetice ve dnech 10. a 11. června.
„Na seminářích jsme schopni podchytit celé průmyslové spektrum, protože jsme všude tam, kde se používá olej. Zároveň tato setkání obohacují i nás o další cenné zkušenosti z praxe, které jsou jinak nedosažitelné,“ konstatuje jednatelka firmy Ludmila Chvalinová.
Strategie nulových poruch
Současný trend směřuje k tomu, aby firmy využívaly stroje i technologie na maximum, nezastavovaly provoz, a vyráběly pokud možno pořád, protože nejrentabilnější je nepřetržitá výroba. Jakýkoliv prostoj přináší obrovské finanční ztráty.
„V posledních letech přibývá případů, kdy firmy, které jsou ostře orientovány na vlastní výrobu, se spoléhají výhradně na najaté odborníky. Také vzrůstá počet firem, které mají zájem o komplexní tribologickou službu, tzn. analýzy, kontrolovat stav strojů i technologií, protože analýzou se lze o vnitřním stavu stroje i zařízení dozvědět vše. Například, pokud jde o opotřebení, které komponenty jsou namáhané nebo v kritickém stavu vyžadujícím pozornost apod. Současně používané analýzy jsou velmi citlivé a lze z nich s velkou přesností určit uzly či komponenty, kde začne nebo začíná docházet k negativním projevům,“ upřesňuje Vladislav Chvalina.
„Na návštěvě Japonska v jedné z výrobních jednotek automobilky Toyota řekl šéf údržby, že Kleentek jim pomohl vyřešit chronické problémy s výrobními technologiemi (zpomalování cyklů, v létě přehřívání nebo stick-slip efekt). V provozu, kde docházelo k častým výměnám čerpadel, se vystřídaly různé firmy nabízející servisování strojů, filtraci olejů i péči o ně. Úspěch byl zaznamenán až s nástupem zařízení Kleentek, protože firma pojala problematiku komplexně. Podařilo se zvrátit četnost závad na hodnotu zhruba 3 % v poměrně krátkém čase. V současnosti se obě firmy snaží dosáhnout nulových závad, proto vyhlásily strategii nulových poruch. Tu se nyní snažíme prosazovat i v ČR,“ řekl Vladislav Chvalina.