V laboratořích nastupuje digitalizace i robotizace, aby byl kontakt člověka se zkoumaným vzorkem minimální. Třeba na začátek linky se postaví lahvička se vzorkem oleje, která prochází různými analýzami, a do 24 hodin je k dispozici určitý výstup. Umělá inteligence by k tomu pak mohla připravit nějaký závěr nebo doporučení, protože zná potřebné souvislosti a ví, že jde o konkrétní druh oleje, který má daná aditiva atd. Prostě to, co máme dnes v našich hlavách, se může přenést do digitálního světa.
Vyvíjejí se nové materiály, postupy a technologie. Mají výrobci zájem vzájemně spolupracovat, a dávat k dispozici nejnovější poznatky, nebo si spíše každý střeží své know-how?
Běžnější je spíše druhá varianta, která dává určitou konkurenční výhodu a o peníze, jak známo, jde až v první řadě (smích). Konference byla svým způsobem také přehlídkou aktuálních technologií, ale navíc s možností setkat se a navázat osobní kontakt s lidmi, s věhlasnými kapacitami, se kterými obvykle komunikujeme jen elektronicky na dálku. Když se lidé znají osobně, spousta věcí funguje mnohem lépe a spolupráce dostává zcela jiný rozměr.
Trochu mi je líto, že podobný formát nefunguje třeba v rámci Střední a Východní Evropy. Pořádají se lokální konference, něco málo česko-slovenských, ale skutečně velká reprezentativní mezinárodní konference, kde by se scházely špičky v oboru z Čech, Polska, Slovenska, Rakouska a Maďarska, tady chybí.
Jak se k této problematice staví český průmyslový sektor?
Snažíme se, abychom úroveň srovnali. Proto se účastníme i těchto konferencí, abychom měli přístup k nejnovějším informacím a znalostem v oboru a nejlepším technologiím, které jsou aktuálně k dispozici, a mohli je nabídnout zákazníkům, kteří mají zájem v této oblasti dosáhnout kýžených úspor. Hlavně lepší efektivitou a zlepšením procesů, ne jen seškrtáváním nákladů.
Efekt totiž není jen ve snížení nákladů, ale když se třeba sníží o 50 % spotřeba olejů, ušetří se i emise CO2, tím se firma stává ekologičtější, což je nyní výrazně akcentovaný faktor. Hlavně velké společnosti kladou důraz na dodržování bezpečnosti, přitom čím spolehlivější jsou stroje, tím vyšší je i bezpečnost provozu.
Je znát, že osvícenějších firem přibývá. Obecně se na nás sice obracejí, až když mají problémy, ale určitě je lepší budovat potřebná řešení a systémy dříve, a problémům předcházet. Je to jako v běžném životě – kolik lidí chodí pravidelně na preventivní prohlídky? Drtivá většina jde k doktorům až když je zle.
Je mezi poznatky z konference a z Vaší praxe velký rozdíl?
Na konferenci OilDoc se prezentovaly opravdu „fajnovosti“, specializované odborné problémy, zatímco u nás řešíme většinou obecné základy, jak správně pracovat s mazivy a oleji. Obsluha stroje není často poučena, jak se o stroj či systém správně starat, třeba aby byl olej doplňován správným způsobem, jeho skladování apod., takže očekávané výsledky se logicky nemohou dostavit.
Například pro velkou mezinárodní společnost jsme implementovali ve zkušebním režimu chytré zavzdušňovací filtry, které díky svým senzorům měří různé parametry a umožňují i přenos naměřených dat. Když jsme poté kontrolovali stroje, kde byl systém nasazen, a jestli data ze zkušebního provozu ukazují náznaky zlepšení, zjistili jsme, že polovina strojů měla odmontované kryty olejových nádrží, která by měla být utěsněná kvůli nečistotám. Tady pak špičkový filtrační systém ztrácí smysl.
Dnes máme v běhu několik projektů, kdy třeba pro chemickou továrnu vyvíjíme systém online sledování, nad kterým by měl fungovat i expertní systém, protože odstavit výrobu tohoto typu v případě složitých chemických procesů a technologických operací není jednoduché a nese to s sebou značné finanční ztráty.
Když dojde např. k problému na ložisku, nejde to jen vypnout a po opravě opět zapnout. Proces nájezdu chemické výroby je záležitost v řádech hodin pro dosažení optimálních teplot pro různé fáze apod. Jde o složitý výrobní proces náročný na dosahování a udržování přesných parametrů, nezbytných nejen pro samotný výsledný produkt, ale i řízení, resp. eliminaci emisí apod. Naším cílem je poruchám a nuceným odstávkám předejít. A právě k tomu slouží nové technologie a postupy, které zdokonalují současné systémy a nástroje.